All aktivitet

Detta flöde uppdateras automatiskt

1. Senaste veckan
  2. Tidigare
  3. Om våra guidade naturupplevelser Deltagande är kostnadsfritt och alla är välkomna. Begränsade platser på grund av rådande restriktioner, 6-8 deltagare per aktivitet, anmälan krävs. Projektet pågår från 15 juni till 15 september. På våra guidade turer kommer du få möjlighet att ta del av spännande kunskap och intressanta fakta samtidigt som du får njuta av en härlig upplevelse i Västerbottens fantastiska natur. För varje aktivitet erbjuds ett eller flera datum. Ytterligare tillfällen kan tillkomma utifrån intresse och efterfrågan. För de aktiviteter som saknar datum tar du kontakt
  4. Jag tvivlar på att alla resurser från Ekobanken-insättare investeras i hållbar energi, en del av medlen kan gå och den andra delen kan gå till fossila bränslen på samma sätt, den här banken döljer det helt enkelt bättre.
  5. Utflyktsmålen kan vara fornlämningar, geologiska formationer, naturreservat, vandringsleder eller annat av allmänt intresse. Friluftsaktiviteter kan vara paddelturer, övernattningar utomhus eller vandring. Du som guide väljer själv aktivitet, område och tid. Antalet deltagare begränsas till 6-8 för att vara pandemisäkert. Projektet genomförs sommaren 2021, med möjlig förlängning. Kvalifikationer för uppdraget: • Du har mer än allmän kunskap inom områden (något) som biologi, naturgeografi, arkeologi eller friluftsliv. • Du är 21 år eller mer, samt medlem i Naturskyddsföreningen. •
  6. MAJ 2021 Nyhetsbrev med klimatsmart info och aktuellt inom länet samt tips om naturupplevelser och aktiviteter från våra lokalföreningar i Västerbotten. Länk för att öppna i webbläsaren: https://mailchi.mp/naturskyddsforeningen/medlemsbrev-fran-vasterbottens-naturskyddsforening-maj-2021 I KORTHET: Nominera din miljöhjälte till Guldspoven 2021 • Årsmöte i Vindeln • Fågeldag i Klimpfjäll • Natursnokarna firar 30 år Läs nyhetsbrevet i din webbläsare
  7. Naturskyddsföreningen i Västerbotten delar ut ett årligt miljöpris till en eller flera individer som gjort en förtjänstfull insats för natur eller miljö i länet. Utmärkelsen med namnet ”Guldspoven” är uppkallad efter Västerbottens landskapsdjur Storspoven. Med miljöpriset vill länsförbundet uppmärksamma de eldsjälar och lokala miljöhjältar som med driv och engagemang spelar en viktig roll i arbetet att skydda vår natur och skapa ett hållbart samhälle och framtid för kommande generationer. Kriterier: Priset delas ut till en eller flera individer för en ideell insats eller verksam
  8. MARS 2021 Nyhetsbrev med klimatsmart info och aktuellt inom länet samt tips om naturupplevelser och aktiviteter från våra lokalföreningar i Västerbotten. Länk för att öppna i webbläsaren: https://mailchi.mp/naturskyddsforeningen/medlemsbrev-fran-vasterbottens-naturskyddsforening-mars-2021 I KORTHET: Årsmöten för länsförbundet och kretsarna • Sök aktivitetsbidrag upp till 10 000 kr • SM i fågelholk Läs nyhetsbrevet i din webbläsare
  9. EU-dom skärper skyddet av arter Skyddet av arter vid skogsbruk och andra markintensiva verksamheter i Sverige behöver skärpas. Igår kom EU-domstolen med en dom om hur förbuden mot att döda, störa eller skada vissa skyddade arter och fåglar ska tolkas. EU-domstolen säger att förbuden gäller även när en individ av en skyddad art störs eller skadas av en verksamhet, och inte enbart om hela den skyddade populationen påverkas. Det är ett underkännande av den svenska tillämpningen av artskyddet. Pressmeddelande från Naturskyddsföreningen 210305 (utdrag) – Det här en väldigt positiv dom
  10. Upptäckte nyligt att Trafikverket besluta upplåta tvärbanan till Skanska (med ensamrätt), så de kan bygg en tågtestanläggning. Trafikverket brydde sig inte om skrivelse från Inlandsbanan att de gärna tog på sig förvaltningen av banan för gods/persontrafik i samarbete med testverksamheten. Inlandsbanan överklagade till Regeringen som avvisade överklagan. Om man öppnar tvärbanan för godstrafik, kan kapaciteten på övre stambanan öka med 25%! Nu blir tvärbanan privat i 30 år. Jag har en del funderingar kring hanteringen. Någon som är mer insatt, som kan slå mig en signal?
  11. Välkommen till länsstämman – länsförbundets årsmöte! Datum och tid: Tisdag 30 mars kl 18:30-20:30 Drop-in från kl 18.00 för dig som vill testa tekniken med ljud och bild innan mötet kör igång. Här anmäler du dig till årsmötet Några dagar innan mötet kommer du som är anmäld att få en möteslänk skickad till din mail som du använder för att ansluta till årsmötet. Om du är utsedd till ombud av din krets har du rösträtt vid stämman. Då är det viktigt att du på förhand meddelar regionkansliet att du planerar att delta så att du kan bli upptagen i röstlängden. Skicka ett mail
  12. Hej Maria! Tack för din kommentar, vänligen se nedan svar från länsförbundet. ______________________________________________________________________________________________ Sverige och mer än 180 andra länder har, inom ramen för FN, undertecknat Konventionen om Biologisk Mångfald. Dessa länder har enat sig om att hejda den Biologiska utarmningen av planeten. För undertecknarna gäller att behålla och ibland återupprätta långsiktigt livskraftiga bestånd av naturligt förekommande djur, fåglar eller växter, inom sina respektive länder. För Naturskyddsföreningen är det självklart att stäl
  13. hej, kan jag få utkast av vår inspel till dessa document? Hur ska vi organisera en bra dialogen med medlemmer och samebyar kring detta för vi skickar inspelet, så att det verkligen inte blir inte mera är 10% av renar tagen varje år som är målet? Det är en viktig känslig fråga som kräver en stor, synlig och offentlig debatt, ingen skrivning av inspel bak lockade dörrar. Som känd är det nu et för stort och dom siste åren ökande rovdjurspress på samebyar. Renkötare taper i många ställen mycket mer är 10% av sina renar til rovdjur. Det är, samman med klimatförändringen o
  14. FEBRUARI 2021 Nyhetsbrev med klimatsmart info och aktuellt inom länet – samt tips om naturupplevelser och aktiviteter från våra lokalföreningar i Västerbotten. Länk för att öppna i webbläsaren: https://mailchi.mp/naturskyddsforeningen/medlemsbrev-fran-vasterbottens-naturskyddsforening-februari-2021 I KORTHET: Valberedningen söker nya personer till länsförbundets styrelse • Kallelse till kretsarnas årsmöten • More of everything – Ny film från Skydda Skogen Läs nyhetsbrevet i din webbläsare
  15. DECEMBER 2020 Nyhetsbrev med klimatsmart info och aktuellt inom länet – samt tips om naturupplevelser och aktiviteter från våra lokalföreningar i Västerbotten. Länk för att öppna i webbläsaren: https://mailchi.mp/naturskyddsforeningen/medlemsbrev-fran-naturskyddsforeningen-i-vasterbotten-december-2020 I KORTHET: Medlemsbrev från Västerbottens Naturskyddsförening – December 2020. Tack till alla som deltog vid höstkonferensen! Skellefteåkretsen arrangerade tipsrunda på Rovön. Lyssna till Jon Andersson från Umeåkretsen i P4 Västerbotten när han bemöter några av Skogsutredningens f
  16. I bifogade tre filer finns den officiella inventeringsrapporten för 2020 för stora rovdjur i Västerbotten, samt de förslag på förvaltningsmål och miniminivåer som ViltFörvaltningsDelegationen (VFD) har att diskutera och ta ställning till. AC slutrapport inventering stora rovdjur.pdf Förv mål o intervall björn järv lo bakgrund till VFD 2020 10 13 B.pdf Förvaltningsmål och förvaltningsintervall för stora rovdjur ver 2.pdf Se nedan kontaktuppgifter till representanter för Naturvårdsintresset som sitter i delegationen för möjlighet att lämna synpunkter på underlaget:
  17. OKTOBER 2020 Nyhetsbrev med klimatsmart info och aktuellt inom länet – samt tips om naturupplevelser och aktiviteter från våra lokalföreningar i Västerbotten. Länk för att öppna brevet direkt i webbläsaren: https://mailchi.mp/naturskyddsforeningen/medlemsbrev-fran-vasterbottens-naturskyddsforening-oktober-nylank Till hemsidan | Skicka till en vän | Prenumerera | Avprenumerera Inbjudan till
  18. Illustration: Joel Hultdin Naturskyddsföreningen i Västerbotten har i år inrättat ett nytt miljöpris som under hösten kommer att delas ut till en eller flera personer som gjort en förtjänstfull insats för natur eller miljö i länet. Utmärkelsen har fått namnet ”Guldspoven” och är uppkallad efter Västerbottens landskapsdjur Storspoven. Med detta nya miljöpris vill länsförbundet bidra till att uppmärksamma de många eldsjälar som vi har här i Västerbotten. Lokala miljöhjältar som med sitt driv och engagemang spelar en värdefull roll i det viktiga arbetet att skydda vår natur oc
  19. Inbjudan till Naturskyddsföreningen i Västerbottens höstkonferens 2020, med tema politisk påverkan och biologisk mångfald Konferensen arrangeras online via e-mötesverktyget Zoom. Schema för dagen: Kl 10-12 Digital workshop om politisk påverkan Vad kan kommunen göra för att driva på omställningen? Hur påverkar vi den lokala miljöpolitiken? Hur gör vi klimatförändringar och förlusten av biologisk mångfald till centrala frågor inför valet 2022? – Annelie Andersson, chef stab analys och påverkan på Naturskyddsföreningens rikskansli. Kl 12-13 Lunchpaus Kl 13-15 Biologisk må
  20. Nu har du möjlighet att på ett enkelt sätt stödja vårt viktiga arbete för natur och miljö i Västerbotten! Att skicka en gåva via Swish går snabbt och smidigt och beloppet är helt valfritt. Swisha en gåva på valfritt belopp till Naturskyddsföreningen i Västerbotten: 123 558 07 33 På denna sida finns information om våra olika verksamhetsområden såsom skog, klimat och biologisk mångfald. Du kan även läsa och ladda ned vår aktuella verksamhetsplan och andra föreningsdokument. Här kan du läsa mer om Swish och ladda ned appen. Genom att swisha godkänner du också att Nat
  21. Om ni vill beställa till era aktiviteter – info om profilmaterial för Natursnoksverksamhet: Profilmaterial NATURSNOKARNA Ledarväst, tygkasse, knappnål, barn-ryggsäck https://natursnokarna.naturkontakt.naturskyddsforeningen.se/profilmaterial/ https://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/natursnokarna/natursnoksvaska.pdf Beställningssida: https://naturskyddsforeningen.wufoo.com/forms/w1oa5pz41vdsop6/ Kontakt vid frågor: natursnokarna@naturskyddsforeningen.se ______________________________________________________________________________ >> Läs
  22. PROFILMATERIAL När ni i kretsarna arrangerar aktiviteter och vill synas utåt på annat sätt kan det vara en bra idé att använda er av föreningens profilmaterial. Information om vilka produkter som finns att beställa och hur ni går tillväga finns beskrivet på Naturkontakt, nedan finns kopia på en del av textinfon samt direktlänkar till några av sidorna. Ni gör beställningen från kretsen direkt till extern leverantör. Det ska finnas allt ifrån t-shirts med tryck (går även att skicka in kretsens egen logga, men tar längre tid för leverans), beachflagga, föreningsband, reflexväst, knappnå
  23. Vad roligt med Naturfalk- och snokaktiviteter Maria! Ser fram emot att se vad ni planerar för spännande när programmet kommer
  24. EN LEVANDE LANDSBYGD Är du intresserad av levande landsbygd och näringsliv och en hållbar omställning och miljö? Varmt välkommen till "Jämmerdalen 2020" Tid och plats: Lördag 19 september kl 10-16 i Överklintens Folkets Hus, Robertsfors kommun En faktaspäckad dag om utmaningar och möjligheter! Författarna Björn Forsberg, Bursiljum (aktuell med boken "Fartrusiga") och Arne Müller, Umeå (aktuell med boken "Elbilen och jakten på metallerna") medverkar, så även Nils-Erik Pettersson, Umeå, som delar med sig av dagsaktuell information om de senaste elbilarna på marknade
  25. Hej! Nu är Umeå med omnejd på gång med att organisera Naturfalken och Natursnok aktiviteter! Snart kommer programmet till augusti-september. Jag är kontaktperson.
  1. Ladda in mer innehåll