1. Natalie Reg kansli

Medlem

4. Peter Lugnegård

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2018-12-11 på alla områden

1. Utflyktsmålen kan vara fornlämningar, geologiska formationer, naturreservat, vandringsleder eller annat av allmänt intresse. Friluftsaktiviteter kan vara paddelturer, övernattningar utomhus eller vandring. Du som guide väljer själv aktivitet, område och tid. Antalet deltagare begränsas till 6-8 för att vara pandemisäkert. Projektet genomförs sommaren 2021, med möjlig förlängning. Kvalifikationer för uppdraget: • Du har mer än allmän kunskap inom områden (något) som biologi, naturgeografi, arkeologi eller friluftsliv. • Du är 21 år eller mer, samt medlem i Naturskyddsföreningen. • Du kan organisera och leda en gruppexkursion och på ett smittsäkert sätt genomföra arrangemanget. Ersättning: Du får 1000 kr och dina resekostnader ersatta enligt schablon per genomförd exkursion, vid behov också för rekognoseringstur. Den ekonomiska ersättningen erhålls efter redovisning av uppdragets genomförande. Syfte: Att utnyttja det ökade intresset hos allmänheten att besöka lokala utflyktsmål, samt att förhöja upplevelsen och kunskapen hos besökare med hjälp av en Natur-/Kulturguide. Här skickar du in din intresseanmälan OBS Sista anmälningsdag är 27 maj! Är du intresserad eller har frågor? Kontakta regionkansliet: kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se Tel. 076-143 95 44
    2 poäng
  2. Illustration: Joel Hultdin Naturskyddsföreningen i Västerbotten har i år inrättat ett nytt miljöpris som under hösten kommer att delas ut till en eller flera personer som gjort en förtjänstfull insats för natur eller miljö i länet. Utmärkelsen har fått namnet ”Guldspoven” och är uppkallad efter Västerbottens landskapsdjur Storspoven. Med detta nya miljöpris vill länsförbundet bidra till att uppmärksamma de många eldsjälar som vi har här i Västerbotten. Lokala miljöhjältar som med sitt driv och engagemang spelar en värdefull roll i det viktiga arbetet att skydda vår natur och skapa ett hållbart samhälle och framtid för kommande generationer. Välkommen att skicka in din nominering, och glöm inte att skriva en riktigt bra motivering till varför du tycker att just denna person förtjänar att motta miljöpriset Guldspoven 2020. Sista datum att skicka in din nominering är den 25 oktober! Vinnaren av Guldspoven 2020 kommer att tillkännages vid en digital prisutdelning lördag 7 november kl 15.00. Alla är välkomna att delta vid det digitala mötet, se mer information på denna sida. Pressmeddelande 2020-11-04: Tre finalister nominerade till Guldspoven 2020 Kontakt E-post: kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se Telefon: 076-143 95 44
    2 poäng
  3. Hej! Nu är Umeå med omnejd på gång med att organisera Naturfalken och Natursnok aktiviteter! Snart kommer programmet till augusti-september. Jag är kontaktperson.
    2 poäng
  4. Inbjudan till seminarium 21/4 Klimatpolitiska rådet om regeringens klimathandlingsplan https://fores.se/umea-klimatpolitiska-radet-om-regeringens-klimathandlingsplan/ Välkomna till ett seminarium där Klimatpolitiska rådet presenterar sin bedömning av regeringens klimathandlingsplan. Datum: Tisdag 21 april 2020 Tid: Lunchtid (vi bjuder på lättare lunch) Plats: Umeå Registrering: Anmäl ditt intresse här! I december 2019 presenterade regeringen Sveriges första klimatpolitiska handlingsplan som enligt klimatlagen ska tas fram vart fjärde år. Tre månader efter presentationen ska Klimatpolitiska rådet lämna en rapport till regeringen med sin bedömning av handlingsplanen. Är regeringens samlade politik tillräckligt ambitiös för att nå målet om nettonollutsläpp 2045? Vilka politiska åtgärder krävs, och vilka nya rekommendationer har rådet gett i år? Vi låter Klimatpolitiska rådet presentera sin rapport och diskutera utifrån ovan nämna frågor. Efter seminariet finns det utrymme för fortsatt diskussion och frågor till paneldeltagarna. Eventet är kostnadsfritt. Mer information om tid och plats kommer inom kort. Bl.a. medverkar Ola Alterå, kanslichef, Klimatpolitiska rådet Katarina Eckerberg, Klimatpolitiska rådet Kan tillkomma fler. Moderator är Mette Kahlin McVeigh, chef för Klimatprogrammet, Fores Vid frågor om seminariet, vänligen kontakta Angéla Ekman-Nätt, Fores Nord / Esam Lena Holmestig, Fores Malin Gruffman, Studieförbundet Vuxenskolan ________________________________________________________________________
    2 poäng
  5. Är du intresserad av skogsfrågor? Tycker du att det är viktigt att skydda våra naturskogar och bevara den biologiska mångfalden? Välkommen till ett möte tillsammans med andra skogsaktiva i Naturskyddsföreningen för att diskutera remissförslaget till den nya regionala skogsstrategin för Västerbottens län. Plats: Kulturhuset Klossen i Umeå Datum: Torsdag 20 februari Tid: Kl. 19.00 Det är Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och Region Västerbotten som i samverkan med andra aktörer arbetat fram förslaget. Mer information om ”Förslag skogsstrategi för Västerbottens län med handlingsplan” kan du läsa på denna sida Ladda ned remissförslaget i sin helhet: ”Strategi för Västerbottens regionala skogsprogram” (pdf) Kontakt: Christine Ratke, tel 073-309 29 91‬ Isak Vahlström Naturskyddsföreningen i Västerbotten arbetar för att rädda den hotade biologiska mångfalden i våra skogar. Det största hotet mot livet i våra skogar är det moderna skogsbruket som omvandlar biologiskt rika naturskogar till biologiskt utarmade trädplantager. Det effektivaste sättet att arbeta för att försöka rädda naturskogar från avverkning är att leta signalarter. Det finns mer att läsa om både naturskog och signalarter på denna sida. Oavsett kunskaper så kan alla som vill hjälpa oss att rädda naturskogar från avverkning, t.ex. genom att tipsa oss om hotade gammelskogar och genom att gå våra skogskurser och lära sig mer om naturskogens trolska värld. Har du frågor om skog? Mejla Sture Gustafsson eller ring: 070-220 46 41 Externa länkar: >Interaktiv karta över all skyddad natur i Sverige >Interaktiv karta över registrerade nyckelbiotoper och naturvärden i Västerbotten
    2 poäng
  6. Nu är datum bestämt för 2020 års länsstämma för Naturskyddsföreningen i Västerbotten. Mötet kommer att äga rum Söndag 5 april på Hotell Lappland i Lycksele kl 10.00-16.00. https://www.hotelllappland.se/ Dagen kommer bland annat att bjuda på intressanta föreläsningar kring det högaktuella temat Skogen och klimatet. Kallelse med dagordning och mer information kommer att skickas ut längre fram. Alla gamla och nya medlemmar hälsas varmt välkomna! Med vänliga hälsningar Styrelsen för länsförbundet, Västerbottens Naturskyddsförening kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se
    2 poäng
  7. Ett försök att sortera några tankar kring internetkursen Jag väljer annonseringen kring studiecirkeln vi ska anordna som en konkret uppgift. Vad hindrar merparten av våra lokala medlemmar från att genast anmäla sig till cirkeln? Några tänkbara medvetna eller omedvetna skäl: Jag har inte tid. Vad än jag tänker göra för klimatet så räcker det inte till och då kommer jag att få kritik. Jag betalar medlemsavgiften och då får det banne mig räcka för min del. Skulle jag berätta för mina bilåkande och köttätande vänner att jag går cirkeln så skulle de inte gilla det. Jag vill inte bli påmind om en dyster framtid utan jag vill ha roligt på min fritid.. Jag tänker inte avstå från flygsemestrar. De gör vi ju för att barnen ska få det trevligt och komma bort från vardagens alla krav. Vad skulle få den som läser om cirkeln lite närmare att anmäla sig? Cirkeln tar inte mer tid än jag är beredd att "offra". Det är de enkla och små stegen som vi kommer att diskutera och det är något eller några av dem som jag kommer att få stöd för att genomföra. Vad skulle kunna vara en liten sak till för klimatet som jag skulle kunna göra och som inte skulle kosta mig alltför mycket i tid eller pengar? Varje steg jag tar kan påverka omgivningen positivt och sprida sig som ringar på vattnet. Det kan faktiskt vara roligt att bidra till en bra utveckling för världen och som jag önskar även om det sker i mycket små steg. Kanske går det att vila från vardagens krav utan att påverka klimatet negativt. Det går att tjäna pengar på att leva klimatsmart. Får fundera vidare på hur detta ska leda vidare till hur vi konkret utformar inbjudan till studiecirkeln. Hjälp mig!
    2 poäng
  8. Om våra guidade naturupplevelser Deltagande är kostnadsfritt och alla är välkomna. Begränsade platser på grund av rådande restriktioner, 6-8 deltagare per aktivitet, anmälan krävs. Projektet pågår från 15 juni till 15 september. På våra guidade turer kommer du få möjlighet att ta del av spännande kunskap och intressanta fakta samtidigt som du får njuta av en härlig upplevelse i Västerbottens fantastiska natur. För varje aktivitet erbjuds ett eller flera datum. Ytterligare tillfällen kan tillkomma utifrån intresse och efterfrågan. För de aktiviteter som saknar datum tar du kontakt direkt med guiden för att få info. Anmälan sker via aktivitetens eget anmälningsformulär där du fyller i och skickar in dina uppgifter. För några av aktiviteterna tillkommer en kostnad (självkostnadspris) för t.ex. hyra av kajak/kanot, utrustning eller mat. Mer information inför aktiviteten får du av guiden efter att du skickat din anmälan. Här kan du läsa om alla våra aktiviteter och natur/kulturguider Undrar du över något? Ta kontakt direkt med guiden om du har frågor eller vill veta mer om en aktivitet. Välkommen ut i sommar – och God tur!
    1 poäng
  9. MAJ 2021 Nyhetsbrev med klimatsmart info och aktuellt inom länet samt tips om naturupplevelser och aktiviteter från våra lokalföreningar i Västerbotten. Länk för att öppna i webbläsaren: https://mailchi.mp/naturskyddsforeningen/medlemsbrev-fran-vasterbottens-naturskyddsforening-maj-2021 I KORTHET: Nominera din miljöhjälte till Guldspoven 2021 • Årsmöte i Vindeln • Fågeldag i Klimpfjäll • Natursnokarna firar 30 år Läs nyhetsbrevet i din webbläsare Dela Tweet Skicka Medlemsbrev – Maj 2021 NOMINERINGEN ÄR ÖPPEN Miljöpriset Guldspoven 2021 Naturskyddsföreningen i Västerbotten delar ut ett årligt miljöpris till en eller flera individer som gjort en förtjänstfull insats för natur eller miljö i länet. Utmärkelsen med namnet ”Guldspoven” är uppkallad efter Västerbottens landskapsdjur Storspoven. Med miljöpriset vill länsförbundet uppmärksamma de eldsjälar och lokala miljöhjältar som med driv och engagemang spelar en viktig roll i arbetet att skydda vår natur och skapa ett hållbart samhälle och framtid för kommande generationer. Läs mer och skicka in din nominering! Kontakt till regionkansliet Tel. 076-143 95 44, e-post kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se Illustration Storspoven: Joel Hultdin Från våra lokalföreningar Nyheter och aktuellt från kretsarna i Västerbotten. KALLELSE TILL ÅRSMÖTE Vindeln Måndag 24 maj kl 18.30 Plats: Dansbanan uppe på Hembygdsgården. Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Varmt välkomna alla naturentusiaster! Mer information Skicka e-post till kretsstyrelsen FÅGELDAG - SPELANDE DUBBELBECKASIN Vilhelmina Maj/juni Följ med och spana efter spelande dubbel­beckasin i Klimpfjäll och lär dig mer om den. Medtag kikare, fika och kläder efter väder. Mer information Skicka e-post till kretsen Från länsförbundet och riksföreningen Nyheter och aktuellt regionalt och på riksnivå. LÄNSFÖRBUNDET Sök aktivitetsbidrag! Länsförbundet erbjuder alla kretsar i länet att söka ett aktivitetsbidrag på upp till 10 000 kr. Skicka in er ansökan senast den 15:e i månaden. Beslut om bidrag tas löpande vid länsförbundets styrelsemöten. Kontakta kansliet för mer info RIKSFÖRENINGEN Vi firar Natursnokarna Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet fyller 30 år! Fira med "snoktårta" och Utebingo. Vill du få barn att upptäcka naturen? Då kan du utbilda dig till natursnoksledare, just nu erbjuds alla utbildningar digitalt. Läs mer här Webb Facebook Miljöforum Naturkontakt YouTube Adressuppgifter Naturskyddsföreningen Västerbotten Storgatan 55 E Aasele 919 31 Sweden Add us to your address book Vill du ändra inställningarna för utskick från oss? Du kan ändra dina inställningar eller avprenumerera från denna lista. Copyright © 2021 Naturskyddsföreningen Västerbotten, Alla rättigheter reserverade.
    1 poäng
  10. Välkommen till länsstämman – länsförbundets årsmöte! Datum och tid: Tisdag 30 mars kl 18:30-20:30 Drop-in från kl 18.00 för dig som vill testa tekniken med ljud och bild innan mötet kör igång. Här anmäler du dig till årsmötet Några dagar innan mötet kommer du som är anmäld att få en möteslänk skickad till din mail som du använder för att ansluta till årsmötet. Om du är utsedd till ombud av din krets har du rösträtt vid stämman. Då är det viktigt att du på förhand meddelar regionkansliet att du planerar att delta så att du kan bli upptagen i röstlängden. Skicka ett mail till kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se Enligt stadgarna bestäms antal ombud i förhållande till föregående års medlemsantal enligt följande: upp till 1000 medlemmar = 4 ombud, 1001-2000 medlemmar = 5 ombud; 2001 eller fler medlemmar = 6 ombud. Teknisk information Du kan ladda ned Zoom klienten lokalt till din dator. Om du inte vill eller kan göra detta finns det som alternativ att delta i mötet via webbläsaren: På startsidan för mötet (via möteslänken), klicka på download & run Zoom Då dyker följande text upp under download & run Zoom länken: If you cannot download or run the application, join from your browser Klicka på join from your browser Om du redan har Zoom klienten installerad på datorn kommer alternativet att delta via webbläsaren inte att visas. Årsmöteshandlingarna finns tillgängliga för nedladdning på denna sida. Varmt välkommen! Med vänliga hälsningar Styrelsen för Länsförbundet, Västerbottens Naturskyddsförening Tel. 076-143 95 44 kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se
    1 poäng
  11. Zoom har idag uppdaterat sin klient på flera plattformat.Nu fungerar 64 bitars klienten för Debian version 8 och högre (alltså även aktuell version Debian Buster (10)).Nerladdning från https://zoom.us/downloadVersion Version 3.5.392530.0421
    1 poäng
  12. Nu kör vi digitalt format på länsstämman – online via Zoom På grund av Corona-situationen och för att begränsa smittspridningen i länet har länsförbundet valt att ställa in det fysiska årsmötet som var planerat i Lycksele den 5 april. Istället genomförs stämman på samma datum helt digitalt via videokonferensverktyget Zoom. Varmt välkommen att delta i detta för oss nya och spännande format! Datum och tid: Söndag 5 april kl 10:30-12:00 Möteslänk för att ansluta till årsmötet Någon anmälan behövs inte (med undantag för utsedda ombud, se nedan), klicka bara på möteslänken här ovanför för att ansluta till årsmötet. Om du är utsedd till ombud av din krets har du rösträtt vid stämman. Då är det viktigt att du på förhand meddelar regionkansliet att du planerar att delta så att du kan bli upptagen i röstlängden. Skicka då ett mail till kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se Enligt stadgarna bestäms antal ombud i förhållande till föregående års medlemsantal enligt följande: upp till 1000 medlemmar = 4 ombud, 1001-2000 medlemmar = 5 ombud; 2001 eller fler medlemmar = 6 ombud. Teknisk information Du kan ladda ned Zoom klienten lokalt till din dator. Om du inte vill eller kan göra detta finns det som alternativ att delta i mötet via webbläsaren: På startsidan för mötet (möteslänken ovan), klicka på download & run Zoom Då dyker följande text upp under download & run Zoom länken: If you cannot download or run the application, join from your browser Klicka på join from your browser Om du redan har Zoom klienten installerad på datorn kommer alternativet att delta via webbläsaren inte att visas. Årsmöteshandlingarna finns tillgängliga för nedladdning på denna sida. Väl mött i det virtuella molnet! Med vänliga hälsningar Styrelsen för länsförbundet, Västerbottens Naturskyddsförening För frågor vänligen kontakta regionkansliet Tel. 076-143 95 44 E-post kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se
    1 poäng
  13. Nu den 24 april skulle Skellefteå genomfört en manifestation på Möjligheternas torg i Skellefteå, men med rådande omständigheter så blir det nog inställt. Covid19 rör om det i samhället och många vill inte ha kontakt över huvud taget. Men hur ska vi hålla kontakten med medlemmar ? Har någon något förslag? Ska vi hitta en plats utomhus ? En bestämd dag och klockslag i förslagsvis ojämna veckor, träffas vi på en plats utomhus. Kan det vara något?
    1 poäng
  14. OBS: DET FYSISKA ÅRSMÖTET/LÄNSSTÄMMAN DEN 5 APRIL 2020 I LYCKSELE ÄR INSTÄLLT PGA CORONA. STÄMMAN KOMMER ISTÄLLET ATT GENOMFÖRAS PÅ DISTANS, VIA DET DIGITALA VIDEOKONFERENSVERKTYGET ZOOM – SE NY INBJUDAN PÅ DENNA SIDA _____________________________________________________________ Varmt välkommen till länsstämman – Länsförbundets årsmöte! Tid: Söndag 5 april kl 10:00 – 16:00 (ankomstfika kl 9:30) Plats: Hotell Lappland i Lycksele Vi bjuder alla på lunch och fika. Anmälan via detta webbformulär senast 30 mars. Tema för eftermiddagens föreläsningar är Skogen och klimatet. Mer detaljerat program kommer och handlingar läggs ut på hemsidan efterhand som de blir klara. Med vänliga hälsningar Styrelsen för Länsförbundet, Västerbottens Naturskyddsförening kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se
    1 poäng
  15. Det händer så mycket att det är svårt att hänga med och rapportera eller ventilera allt. I Skellefteå har vi på begäran från några aktiva bildat en ny arbetsgrupp inom NF, Omställningsgruppen. de kommer snart med en sorts programförklaring. Så har vi sökt två projektbidrag - ett för ett projekt om att utnyttja "2040 - Framtidsfilmen" som finns på SVT Play. Ett annat är tänkt att samverka med ABF om en omställningsvecka i höst.
    1 poäng
  16. Regeringen har tillsatt en skogsutredning som Naturskyddsföreningen deltar i. Utredningen ska lämna förslag på åtgärder för stärkt äganderätt till skog, nya flexibla skydds- och ersättningsformer vid skydd av skogsmark samt hur internationella åtaganden om biologisk mångfald ska kunna förenas med en växande cirkulär bioekonomi. Uppdraget sammanfattas på följande sätt på utredningens webbsida www.skogsutredningen.se Syftet är att värna och stärka den privata äganderätten till skogen genom att stärka rättsäkerheten för markägare och företag, och säkerställa att markägare får ekonomisk kompensation för inskränkningar i ägande- och brukanderätten i den utsträckning de har rätt till. Syftet är också att belysa eventuella målkonflikter och att synergier nyttjas mellan internationella och relevanta nationella åtaganden om biologisk mångfald och en växande cirkulär bioekonomi. Utredaren ska dessutom föreslå hur incitament för hållbart skogsbruk och en förbättrad legitimitet för den förda skogs- och miljöpolitiken kan skapas. Förslagen ska sammantaget främja en växande skogsnäring och hållbar skoglig tillväxt med god och säkerställd tillgång till nationell biomassa från den svenska skogen. Utredningen har till sin hjälp en expertgrupp där Naturskyddsföreningen ingår tillsammans med WWF, LRF, Häraldsallmäningsförbundet, Jordägareförbundet, Svenska Samernas Riksförbund, Norra Skogsägarna, Naturturismföretagarna, Skogsindustrierna, Svenska kyrkan, Riksantikvarieämbetet, Naturvårdsverket, Skogsstyrelsen, Länsstyrelsen, Miljödepartementet, Näringsdepartementet och Kammarkollegiet. ________________________________________________________________________________________________________________________________ Nu har utredningen öppnat för möjlighet att komma med inspel digitalt via sin webbsida. Här är länken som tar dig vidare till webbenkäterna vilka berör ämnena bioekonomi, flexibla skydds- och ersättningsformer, internationella åtaganden om biologisk mångfald, fjällnära skog och nyckelbiotoper https://skogsutredningen.se/lamna-synpunkter/
    1 poäng
  17. Valberedningen för Naturskyddsföreningen i Västerbottens län söker ett antal personer som är intresserade av att utveckla verksamheten i Sveriges största ideella förening. I Västerbotten har vi ca 4100 medlemmar. Nu söker vi två personer och ett antal ersättare som vi kan föreslå till val till styrelsen vid Länsförbundets stämma den 5 april 2020. Du som har ett stort intresse för natur och miljö och dessutom är intresserad av något av områdena organisationsutveckling, personaladministration, ekonomifrågor och/eller kommunikation är särskilt välkommen att höra av dig till oss i valberedningen. Styrelsen behöver stärka sin representation från inlandet. Vi välkomnar därför särskilt sökande från inlandet. För att vara styrelseledamot i Naturskyddsföreningens länsförbund finns det inga krav på tidigare erfarenhet av styrelsearbete. Länsförbundets främsta uppgift är att stödja och utveckla verksamheten i länets kretsar. Här kan du läsa om länsförbundets långsiktiga mål och vår verksamhetsplan så ser du vad styrelsen jobbar med: https://vasterbotten.naturskyddsforeningen.se/foreningsdokument/ Du kan räkna med att du tidsmässigt behöver avsätta minst 10-15 timmar i månaden. Styrelsen möts en gång i månaden och mötena tar 2-3 timmar. Mötena sker vanligen via Skype men några gånger per år så har styrelsen även fysiska möten på olika platser i länet. Utöver styrelsemöten är det förstås en del arbete mellan möten som t.ex. att delta i arbetsgrupper för att anordna konferenser, utbildningsdagar etc. och arbete med länsövergripande miljöfrågor. Vi vill ha din ansökan senast den 29 februari 2020. Varmt välkommen att kontakta någon av oss i valberedningen! Skicka din ansökan till valberedningen.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se Valberedningen i Naturskyddsföreningen i Västerbotten Ingegerd Saarinen 070-52 44 979 Alexandra Sailer 076-82 74 780 Hanna Jonsson 076-79 55 414
    1 poäng
  18. Hej alla skogsintresserade! Skogsstrategin för Västerbottens län är ute på remiss. Kommentera direkt i länken nedan eller här i tråden, då tar vi det vidare! https://www.skogsprogramvasterbotten.se/om-skogsprogrammet/skogsstrategi-vasterbotten/ Du kan även vara med i skogsgruppen i Umeå för att diskutera frågor kring skog. Kontaktpersonen för Naturskyddsföreningens skogsgrupp i Umeå är Isak (isak.vahlstrom@gmail.com). Välkommen!
    1 poäng
  19. Hej, Tänkte se ifall det är någon som ska köra till Vindeln eller om folk tänker åka kollektivt. Om det är någon som tänkt köra kan vi kanske samåka?
    1 poäng
  20. Hej. Jag blev inspirerad att utforska vem/vilka som är medlemmar i kretsen och bor i Vännäs. Jag är född och uppvuxen i Vännäs och har en känsla av att det skulle behövas en liten push för föreningen där. Om föreningen tycker det är av intresse så kan jag åta mig att rodda en träff i Vännäs någon efter nyår. Ett helt förutsättningslöst möte, utan förpliktelser om engagemang eller styrelseuppdrag. Helt enkelt bara sondera intresset och kompetensen hos medlemmarna. Om jag samordnar med tex Vuxenskolan och låter de sköta anmälningar, lokalbokning, fika osv så blir det väl ett engagemang som gynnar föreningen? Eventuellt kanske någon på kommunen kan komma och tala om kommunens miljö/naturplaner framöver? I så fall kan kanske Natalie sortera fram e-postadresser till alla i Vännäs (och kanske Bjurholm) och informera om en kommande träff? Michael Jonsson
    1 poäng
  21. Hej @Michael Jonsson ursäkta tystnaden, jag har haft mycket att göra i företaget. Ville bara säga att jag fått kontakt med Patricia på Vuxenskolan Vännäs och det är på gång med affisch och evenemang på länsförbundets Facebook (eftersom Umeåkretsens facebooksida har blivit avstängd av Facebook, oklart varför). Patricia har fått texten som du skrev högre upp i denna tråd, samt Umeåkretsens loggor. Vuxenskolan betalar för reklam och affisch, ev för brevutskick, jag får kolla hur många adresser det handlar om. Patricia nås på: patricia.sydlen@sv.se 0935-132 40 Direktnr 072-5954935
    1 poäng
  22. @Michael Jonsson länsförbundet har styrelsemöte idag från kl. 10. Hur är läget med planeringen? Har du pratat med Vuxenskolan om att fixa evenemang på Facebook? Notera Emelies svar här ovan om info om Naturfalken, och den nya loggan som ska användas för kretsen Umeå med omnejd.
    1 poäng
  23. Hej! Ja vi har en facebooksida. Naturskyddsföreningen Vilhelmina. Kunde inte kopiera länken men om du söker på det så ska det nog dyka upp. /Emanuel
    1 poäng
  24. Vad gäller logga är det den nya loggan för kretsen "Umeå med omnejd" som gäller för event i Vännäs tills dess att Vännäs kanske kan bryta sig fria igen med mer såna här initiativ
    1 poäng
  25. Hej! Nu kilar jag in i denna tråd. Så roligt att det är saker på gång i Vännäs! Adressera gärna till mig om det finns något jag kan bidra med, är tyvärr bortrest vid genomförandet som jag nämnt för @Owen Laws Vi ska ha ett kitt för Naturfalken att använda - är köpt ett genom en medlem i vår gemensamma krets som arrangerar Naturfalken nästa helg i Umeå, Ulrika använder det på biologiska mångfaldens dag, men denna kväll bör det vara ledigt! Är en kul och enkel grej att visa tror jag
    1 poäng
  26. Vad spännande Emma, bra erbjudande!
    1 poäng
  27. Hej här i bifogad fil kan den som är intresserad läsa texten till Skellefteförslaget Skellefteförslaget.docx
    1 poäng
  28. Skellefte-kretsen har lämnat in ett förslag till kommunen - att man ska ersätta vissa gräsmattor med ängar för att öka biologiska mångfalden (och på köpet få billigare skötsel/slagning /slåtter en gång per år.
    1 poäng
  29. Nja, det kommer ingen direkt Vännäsbild i tankarna. Jag tror nån kunnig kanske ska fotoshoppa NF-loggan med t ex Vännäslogga? Jag har tyvärr inget bra bildbehandlingsprogram längre
    1 poäng
  30. det ända jag kan komma på som är relaterad till Vännäs är bilder från en tidigare NF aktivitet på Kullar och Klang festivalen i Vännforsbäck. men det kanske har nog ingen direkt koppling till det planerade mötet.
    1 poäng
  31. Nu är följande publicerat på några facebooksidor i Vännäs Hej där. Naturskyddsföreningen i Umeå med omnejd vill lära känna dig. Och du kanske vill lära känna Naturskyddsföreningen lite bättre? Är du medlem eller vill bli så kommer Naturskyddsföreningen att bjuda in till en träff den 23 maj 18:30 på Vuxenskolan (precis, där bredvid Swedbank) Det blir en informellt träff bara för att lära känna andra medlemmar. Det finns 3-400 medlemmar i och kring Vännäs, men majoriteten är nog tysta medlemmar. Finns det frågor du som medlem tycker borde komma fram i kommunen så blir det här ett gyllene tillfälle att lyfta frågan. Är du nyfiken på vilka fler som är medlemmar? Det är jag också, kom och kika och fika. Minst en representant från styrelsen närvarar, och länets föreningsutvecklare deltar samt förhoppningsvis någon från Länsförbundet. Du behöver inte vara orolig för att "tvingas" in i någon styrelse eller få något uppdrag av något slag. Men tanken med mötet är att väcka intresse för lokala frågor, och du kanske känner att det vore skoj. Vår föreningsutvecklare jobbar nu med att leta fram e-postadresser via medlemsregistret, men det är ganska krångligt att leta bland postadresser. Tanken är att berörda medlemmar ska få ett utskick så småningom, men är du osäker på att du har en aktuell e-post angivet så kan du nå föreningsutvecklaren via den här sidan- https://www.forum-vasterbotten-naturskyddsforeningen.se Längst ner på sidan finns en - kontakta oss - knapp. Tryck på den och skriv ett mejl. märk med Vännäs-möte Anmälan kommer att ske till Vuxenskolan - mer info kommer - det underlättar om alla anmäler sig dit. Blir vi många på mötet så behöver vi byta lokal, och då sker uppdaterad information via Vuxenskolans sms-utskick Så fundera på vad du tycker är viktigt, är det någon du vill lyssna på? Vill du att det kommer föreläsare i något särskilt ämne? Vill du upptäcka närmiljön med andra naturintresserade? Du står för förslagen, föreningen försöker finna en lösning. Väl mött.
    1 poäng
  32. @Owen Laws- det stämmer nog att kretsarna får bekosta, men precis som riks betalar för allas deltagande vid vissa evenemang så borde länet bekosta en del evenemang - som en sån viktig sak som artskyddsjuridik. För att skydda natur i hela länet så borde länet stå för kostnaderna. Ingen kritik till någon för det som varit, utan mer ett önskemål inför framtiden.
    1 poäng
  33. i måndags tog Umekretsens styrelse beslut att ersätta konferensavgiften. @Michael Jonsson. skick gärna fakturan, konferensprogram / flyers, en kort redovisning (vad har du tagit hem från eventet, vilken nytta kommer föreningen har av kunskaperna du har ägnat dig åt genom konferensen?) och dina kontouppgifter till styrelsen.umea@naturskyddsforeningen.se
    1 poäng
  34. min erfarenhet er att det kan vara bra att ha ett tydligt mål / tema eller något "dragplåster" för att mobilisera folk. om någon från kommunen kan berätta lite, så kan det vara bra, tycker jag. förresten så kommer Susanne Hoffman, Styrelsesuppleang komma till mötet den 23 maj. kom gärna med mer detaljer som ska spridas. ska vi skapa ett event på facebook? + inlägg på kretsens hemsida?
    1 poäng
  35. min erfarenhet er att det kan vara bra att ha ett tydligt mål / tema eller något "dragplåster" för att mobilisera folk. förresten så kommer Susanne Hoffman, Styrelsesuppleang komma till mötet den 23 maj. Vi kan hjälpa till med marknadsföreningen. har precis skickat följande info till våran utskicksansvarig: "Medlemsträff i Vännäs 23 Maj kl. 18.30 på Vuxenskolan, ett förutsättningslöst möte för att sondera intresset och kompetensen hos medlemmarna"
  36. Nu är det bokat den 23:e maj 18:30
    1 poäng
  37. Jag tar med frågan om vem från styrelsen kan vara med på mötet till vårt styrelsemöte den 22 April. så 21 eller 23 maj. Vuxenskolan i Vännäs . Vilken tid?
    1 poäng
  38. Äsch, den stängda gruppen har jag inte lyckats hitta hur man skriver inlägg, å jag skriver här. Vuxenskolan i Vännäs har ledigt i sina lokaler 21 och 23 maj. Deras lokal rymmer 15-20 personer. Om vi samarbetar med dem så sköter de anmälningar osv, och då ingår även att man uppger ett mobilnummer i samband med anmälan. På så sätt är man med i eventuella sms-utskick, om det behöver bytas till en större lokal osv. För den som inte vet var det håller till så ligger Vuxenskolan i samma hus som Swedbank i central Vännäs.
    1 poäng
  39. ok, vi ska tippsa om satsningen i utskicket och på våran facebook och hemsida
    1 poäng
  40. Hej! Ja jag har fått svar.
    1 poäng
  41. Jag tänkte att de kan finns frågor och idéer som dyker upp när man kommit hem från stämman.. - En eloge till Mats för en mycket väl genomförd stämma + en minst lika stor eloge för mycket bra ordning på stämmohandlingarna - En väldigt viktig sak som jag tycker den nya styrelsen ska besluta om, är att ge Mats fortsatt tillgång till hela forumet. Det är i mångt och mycket hans skapelse och den kunskap Mats har rent tekniskt är en resurs som måste behållas. Jag tror fler med mig litar hans integritet kring vad som skrivs i låsta forum. - Energiöverenskommelsen som nämndes om hastigast under lax-föredraget är det största sveket mot svensk natur i modern tid. Jag samtalade som hastigast med Emelie innan jag åkte och jag tycker att föreningen ska fixa en föreläsning kring detta. Sveriges främsta expert i ämnet är Christer Borg - Generalsekreterare i Älvräddarna, tillika bollplank åt Naturskyddsföreningen - och jag har tillfrågat honom om en föreläsning, och han ställer självklart upp. - vad har du för tankar efter stämman?
    1 poäng
  42. Från Skellefteå är vi fyra som delar en bil. Den är därmed full. Kristin, Peter, Lasse J och Johan g.
    1 poäng
  43. Jag, Ann-Louise och Rickard kör bil från Rusfors, 3 mil bortanför Lycksele efter E-!2, åker sedan E-12:an, genom Lycksele, fram till avtagsvägen till Vindeln. Har plats för två
    1 poäng
  44. Hej! Som bekant är det svårt att ge ett första intryck när man gett sitt andra. Samma gäller också det här forumet, det går inte att ge sitt första intryck om det när man kommer in den andra gången. Så här kommer intryck från en som tycker att sådana här forum är ytterst viktiga för att skapa dialog och engagemang. Samtidigt som det inte bara är i forum ett folkrörelsearbete kan bedrivas, det måste ske i alla styrelser, arbetsgrupper och bland människor där kontakten inte är enbart elektronisk. Så till intrycken: 1. Ser oerhört proffsigt ut. 2. Jag misstror kraften i sådana här forum, helt enkelt för att de ofta inte samlar tillräckligt många deltagare. Låt mig ha fel!!! 3. Inloggningen och registreringen var rätt så rakt på. Ett problem uppstod, när väl bekräftelsebrevet kom till mitt e-postprogram så var det tomt, utan innehåll. Det här problemet uppstår ibland och därför fick jag gå in i e-posten via webbsidan där länken fanns. 4. Önskar alla er som finns här inne och alla nya lycka till härifrån Norrbotten! Kommer att säkerligen besöka forumet några gånger för att få ett andra, tredje och ytterligare intryck! Varma vinterhälsningar från Vittangi (Kiruna kommun, Norrbottens län) Urpo Taskinen ... det är jag som kör velomobil, se den prisbelönta filmen av Tamara Souchko https://lessco2.wordpress.com/2017/11/21/arktisk-velonaut-arctic-velonaut/
    1 poäng
  45. Hej alla Kretsen i Umeå, Nordmaling och Vännäs skulle gärna vilja bjuda in våran generalsekreterare Karin Lexén på vårt årsmöte 2019. Vi tänkte att hon kanske har lättare att komm upp ifall vi är fler kretser som skulle vilja ha henne som föreläsare på våra årsmöten? så att det blir en typ "Norrlandturné" för henne? Jag har skickat en förfrågan till Karin om en förelsäning i Umeå och väntar på svar just nu. Hälsar, Marcus --------------------------------------- Naturskyddsföreningen i Umeå, Nordmaling och Vännäs umea.naturskyddsforeningen.se
    1 poäng
  46. Hej! Som Sture nämner lämnade jag in ett hos oss i Vilhelmina också. Vi är några stycken här som spånar på att lämna in fler medborgarförslag som en uppföljning eller komplettering till detta. Förslag som riktar sig mot ett specifikt område, t.ex. "Veg. kost som norm i kommunal verksamhet" eller något för att fasa ut engångsartiklar som pappmuggar i den kommunala verksamheten. Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera här om vi lämnar in något eller om vi får respons på detta.
    1 poäng
  47. så bra Michael att du vill ordna en träff i Vännäs! Hör av dig om du behöver hjälp med medlemskontakt eller marknadsföring! Vi i styrelsen har ju svårt att nå ut till medlemmar i Vännäs för att ingen av oss bor där. Vi har dock påbörjat ett samarbete med ett företag som heter "Recycling UF Vännäs". De har fått flyers av oss och de kommer dela ut dem till varje hushåll i Vännäs i samband med tömmning av deras pantlådor.