1. Natalie Reg kansli

Medlem

4. Peter Lugnegård

visar innehåll med det högsta anseende sedan 2018-12-11 på alla områden

1. Illustration: Joel Hultdin Naturskyddsföreningen i Västerbotten har i år inrättat ett nytt miljöpris som under hösten kommer att delas ut till en eller flera personer som gjort en förtjänstfull insats för natur eller miljö i länet. Utmärkelsen har fått namnet ”Guldspoven” och är uppkallad efter Västerbottens landskapsdjur Storspoven. Med detta nya miljöpris vill länsförbundet bidra till att uppmärksamma de många eldsjälar som vi har här i Västerbotten. Lokala miljöhjältar som med sitt driv och engagemang spelar en värdefull roll i det viktiga arbetet att skydda vår natur oc
    2 poäng
  2. Hej! Nu är Umeå med omnejd på gång med att organisera Naturfalken och Natursnok aktiviteter! Snart kommer programmet till augusti-september. Jag är kontaktperson.
    2 poäng
  3. Inbjudan till seminarium 21/4 Klimatpolitiska rådet om regeringens klimathandlingsplan https://fores.se/umea-klimatpolitiska-radet-om-regeringens-klimathandlingsplan/ Välkomna till ett seminarium där Klimatpolitiska rådet presenterar sin bedömning av regeringens klimathandlingsplan. Datum: Tisdag 21 april 2020 Tid: Lunchtid (vi bjuder på lättare lunch) Plats: Umeå Registrering: Anmäl ditt intresse här! I december 2019 presenterade regeringen Sveriges första klimatpolitiska handlingsplan som enligt
    2 poäng
  4. Är du intresserad av skogsfrågor? Tycker du att det är viktigt att skydda våra naturskogar och bevara den biologiska mångfalden? Välkommen till ett möte tillsammans med andra skogsaktiva i Naturskyddsföreningen för att diskutera remissförslaget till den nya regionala skogsstrategin för Västerbottens län. Plats: Kulturhuset Klossen i Umeå Datum: Torsdag 20 februari Tid: Kl. 19.00 Det är Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och Region Västerbotten som i samverkan med andra aktörer arbetat fram förslaget. Mer information om ”Förslag skogsstrategi för Västerbottens län med handlings
    2 poäng
  5. Nu är datum bestämt för 2020 års länsstämma för Naturskyddsföreningen i Västerbotten. Mötet kommer att äga rum Söndag 5 april på Hotell Lappland i Lycksele kl 10.00-16.00. https://www.hotelllappland.se/ Dagen kommer bland annat att bjuda på intressanta föreläsningar kring det högaktuella temat Skogen och klimatet. Kallelse med dagordning och mer information kommer att skickas ut längre fram. Alla gamla och nya medlemmar hälsas varmt välkomna! Med vänliga hälsningar Styrelsen för länsförbundet, Västerbottens Naturskyddsförening kansli.vasterbotten@naturskydd
    2 poäng
  6. Ett försök att sortera några tankar kring internetkursen Jag väljer annonseringen kring studiecirkeln vi ska anordna som en konkret uppgift. Vad hindrar merparten av våra lokala medlemmar från att genast anmäla sig till cirkeln? Några tänkbara medvetna eller omedvetna skäl: Jag har inte tid. Vad än jag tänker göra för klimatet så räcker det inte till och då kommer jag att få kritik. Jag betalar medlemsavgiften och då får det banne mig räcka för min del. Skulle jag berätta för mina bilåkande och köttätande vänner att jag går cirkeln så skulle de inte gill
    2 poäng
  7. Zoom har idag uppdaterat sin klient på flera plattformat.Nu fungerar 64 bitars klienten för Debian version 8 och högre (alltså även aktuell version Debian Buster (10)).Nerladdning från https://zoom.us/downloadVersion Version 3.5.392530.0421
    1 poäng
  8. Nu kör vi digitalt format på länsstämman – online via Zoom På grund av Corona-situationen och för att begränsa smittspridningen i länet har länsförbundet valt att ställa in det fysiska årsmötet som var planerat i Lycksele den 5 april. Istället genomförs stämman på samma datum helt digitalt via videokonferensverktyget Zoom. Varmt välkommen att delta i detta för oss nya och spännande format! Datum och tid: Söndag 5 april kl 10:30-12:00 Möteslänk för att ansluta till årsmötet Någon anmälan behövs inte (med undantag för utsedda ombud, se nedan), klicka bara på möteslänken
    1 poäng
  9. Nu den 24 april skulle Skellefteå genomfört en manifestation på Möjligheternas torg i Skellefteå, men med rådande omständigheter så blir det nog inställt. Covid19 rör om det i samhället och många vill inte ha kontakt över huvud taget. Men hur ska vi hålla kontakten med medlemmar ? Har någon något förslag? Ska vi hitta en plats utomhus ? En bestämd dag och klockslag i förslagsvis ojämna veckor, träffas vi på en plats utomhus. Kan det vara något?
    1 poäng
  10. OBS: DET FYSISKA ÅRSMÖTET/LÄNSSTÄMMAN DEN 5 APRIL 2020 I LYCKSELE ÄR INSTÄLLT PGA CORONA. STÄMMAN KOMMER ISTÄLLET ATT GENOMFÖRAS PÅ DISTANS, VIA DET DIGITALA VIDEOKONFERENSVERKTYGET ZOOM – SE NY INBJUDAN PÅ DENNA SIDA _____________________________________________________________ Varmt välkommen till länsstämman – Länsförbundets årsmöte! Tid: Söndag 5 april kl 10:00 – 16:00 (ankomstfika kl 9:30) Plats: Hotell Lappland i Lycksele Vi bjuder alla på lunch och fika. Anmälan via detta webbformulär senast 30 mars. Tema för eftermiddagens föreläsningar är Skogen och klimatet
    1 poäng
  11. Det händer så mycket att det är svårt att hänga med och rapportera eller ventilera allt. I Skellefteå har vi på begäran från några aktiva bildat en ny arbetsgrupp inom NF, Omställningsgruppen. de kommer snart med en sorts programförklaring. Så har vi sökt två projektbidrag - ett för ett projekt om att utnyttja "2040 - Framtidsfilmen" som finns på SVT Play. Ett annat är tänkt att samverka med ABF om en omställningsvecka i höst.
    1 poäng
  12. Regeringen har tillsatt en skogsutredning som Naturskyddsföreningen deltar i. Utredningen ska lämna förslag på åtgärder för stärkt äganderätt till skog, nya flexibla skydds- och ersättningsformer vid skydd av skogsmark samt hur internationella åtaganden om biologisk mångfald ska kunna förenas med en växande cirkulär bioekonomi. Uppdraget sammanfattas på följande sätt på utredningens webbsida www.skogsutredningen.se Syftet är att värna och stärka den privata äganderätten till skogen genom att stärka rättsäkerheten för markägare och företag, och säkerställa att markägare får ekonomisk komp
    1 poäng
  13. Valberedningen för Naturskyddsföreningen i Västerbottens län söker ett antal personer som är intresserade av att utveckla verksamheten i Sveriges största ideella förening. I Västerbotten har vi ca 4100 medlemmar. Nu söker vi två personer och ett antal ersättare som vi kan föreslå till val till styrelsen vid Länsförbundets stämma den 5 april 2020. Du som har ett stort intresse för natur och miljö och dessutom är intresserad av något av områdena organisationsutveckling, personaladministration, ekonomifrågor och/eller kommunikation är särskilt välkommen att höra av dig till oss i valberedn
    1 poäng
  14. Hej alla skogsintresserade! Skogsstrategin för Västerbottens län är ute på remiss. Kommentera direkt i länken nedan eller här i tråden, då tar vi det vidare! https://www.skogsprogramvasterbotten.se/om-skogsprogrammet/skogsstrategi-vasterbotten/ Du kan även vara med i skogsgruppen i Umeå för att diskutera frågor kring skog. Kontaktpersonen för Naturskyddsföreningens skogsgrupp i Umeå är Isak (isak.vahlstrom@gmail.com). Välkommen!
    1 poäng
  15. Hej, Tänkte se ifall det är någon som ska köra till Vindeln eller om folk tänker åka kollektivt. Om det är någon som tänkt köra kan vi kanske samåka?
    1 poäng
  16. Hej. Jag blev inspirerad att utforska vem/vilka som är medlemmar i kretsen och bor i Vännäs. Jag är född och uppvuxen i Vännäs och har en känsla av att det skulle behövas en liten push för föreningen där. Om föreningen tycker det är av intresse så kan jag åta mig att rodda en träff i Vännäs någon efter nyår. Ett helt förutsättningslöst möte, utan förpliktelser om engagemang eller styrelseuppdrag. Helt enkelt bara sondera intresset och kompetensen hos medlemmarna. Om jag samordnar med tex Vuxenskolan och låter de sköta anmälningar, lokalbokning, fika osv så blir det väl ett engagema
    1 poäng
  17. Hej @Michael Jonsson ursäkta tystnaden, jag har haft mycket att göra i företaget. Ville bara säga att jag fått kontakt med Patricia på Vuxenskolan Vännäs och det är på gång med affisch och evenemang på länsförbundets Facebook (eftersom Umeåkretsens facebooksida har blivit avstängd av Facebook, oklart varför). Patricia har fått texten som du skrev högre upp i denna tråd, samt Umeåkretsens loggor. Vuxenskolan betalar för reklam och affisch, ev för brevutskick, jag får kolla hur många adresser det handlar om. Patricia nås på: patricia.sydlen@sv.se 0935-132 40 Direktnr 072-5954
    1 poäng
  18. @Michael Jonsson länsförbundet har styrelsemöte idag från kl. 10. Hur är läget med planeringen? Har du pratat med Vuxenskolan om att fixa evenemang på Facebook? Notera Emelies svar här ovan om info om Naturfalken, och den nya loggan som ska användas för kretsen Umeå med omnejd.
    1 poäng
  19. Hej! Ja vi har en facebooksida. Naturskyddsföreningen Vilhelmina. Kunde inte kopiera länken men om du söker på det så ska det nog dyka upp. /Emanuel
    1 poäng
  20. Vad gäller logga är det den nya loggan för kretsen "Umeå med omnejd" som gäller för event i Vännäs tills dess att Vännäs kanske kan bryta sig fria igen med mer såna här initiativ
    1 poäng
  21. Hej! Nu kilar jag in i denna tråd. Så roligt att det är saker på gång i Vännäs! Adressera gärna till mig om det finns något jag kan bidra med, är tyvärr bortrest vid genomförandet som jag nämnt för @Owen Laws Vi ska ha ett kitt för Naturfalken att använda - är köpt ett genom en medlem i vår gemensamma krets som arrangerar Naturfalken nästa helg i Umeå, Ulrika använder det på biologiska mångfaldens dag, men denna kväll bör det vara ledigt! Är en kul och enkel grej att visa tror jag
    1 poäng
  22. Vad spännande Emma, bra erbjudande!
    1 poäng
  23. Hej här i bifogad fil kan den som är intresserad läsa texten till Skellefteförslaget Skellefteförslaget.docx
    1 poäng
  24. Skellefte-kretsen har lämnat in ett förslag till kommunen - att man ska ersätta vissa gräsmattor med ängar för att öka biologiska mångfalden (och på köpet få billigare skötsel/slagning /slåtter en gång per år.
    1 poäng
  25. Nja, det kommer ingen direkt Vännäsbild i tankarna. Jag tror nån kunnig kanske ska fotoshoppa NF-loggan med t ex Vännäslogga? Jag har tyvärr inget bra bildbehandlingsprogram längre
    1 poäng
  26. det ända jag kan komma på som är relaterad till Vännäs är bilder från en tidigare NF aktivitet på Kullar och Klang festivalen i Vännforsbäck. men det kanske har nog ingen direkt koppling till det planerade mötet.
    1 poäng
  27. Nu är följande publicerat på några facebooksidor i Vännäs Hej där. Naturskyddsföreningen i Umeå med omnejd vill lära känna dig. Och du kanske vill lära känna Naturskyddsföreningen lite bättre? Är du medlem eller vill bli så kommer Naturskyddsföreningen att bjuda in till en träff den 23 maj 18:30 på Vuxenskolan (precis, där bredvid Swedbank) Det blir en informellt träff bara för att lära känna andra medlemmar. Det finns 3-400 medlemmar i och kring Vännäs, men majoriteten är nog tysta medlemmar. Finns det frågor du som medlem tyc
    1 poäng
  28. @Owen Laws- det stämmer nog att kretsarna får bekosta, men precis som riks betalar för allas deltagande vid vissa evenemang så borde länet bekosta en del evenemang - som en sån viktig sak som artskyddsjuridik. För att skydda natur i hela länet så borde länet stå för kostnaderna. Ingen kritik till någon för det som varit, utan mer ett önskemål inför framtiden.
    1 poäng
  29. i måndags tog Umekretsens styrelse beslut att ersätta konferensavgiften. @Michael Jonsson. skick gärna fakturan, konferensprogram / flyers, en kort redovisning (vad har du tagit hem från eventet, vilken nytta kommer föreningen har av kunskaperna du har ägnat dig åt genom konferensen?) och dina kontouppgifter till styrelsen.umea@naturskyddsforeningen.se
    1 poäng
  30. min erfarenhet er att det kan vara bra att ha ett tydligt mål / tema eller något "dragplåster" för att mobilisera folk. om någon från kommunen kan berätta lite, så kan det vara bra, tycker jag. förresten så kommer Susanne Hoffman, Styrelsesuppleang komma till mötet den 23 maj. kom gärna med mer detaljer som ska spridas. ska vi skapa ett event på facebook? + inlägg på kretsens hemsida?
    1 poäng
  31. min erfarenhet er att det kan vara bra att ha ett tydligt mål / tema eller något "dragplåster" för att mobilisera folk. förresten så kommer Susanne Hoffman, Styrelsesuppleang komma till mötet den 23 maj. Vi kan hjälpa till med marknadsföreningen. har precis skickat följande info till våran utskicksansvarig: "Medlemsträff i Vännäs 23 Maj kl. 18.30 på Vuxenskolan, ett förutsättningslöst möte för att sondera intresset och kompetensen hos medlemmarna"
  32. Nu är det bokat den 23:e maj 18:30
    1 poäng
  33. Jag tar med frågan om vem från styrelsen kan vara med på mötet till vårt styrelsemöte den 22 April. så 21 eller 23 maj. Vuxenskolan i Vännäs . Vilken tid?
    1 poäng
  34. Äsch, den stängda gruppen har jag inte lyckats hitta hur man skriver inlägg, å jag skriver här. Vuxenskolan i Vännäs har ledigt i sina lokaler 21 och 23 maj. Deras lokal rymmer 15-20 personer. Om vi samarbetar med dem så sköter de anmälningar osv, och då ingår även att man uppger ett mobilnummer i samband med anmälan. På så sätt är man med i eventuella sms-utskick, om det behöver bytas till en större lokal osv. För den som inte vet var det håller till så ligger Vuxenskolan i samma hus som Swedbank i central Vännäs.
    1 poäng
  35. ok, vi ska tippsa om satsningen i utskicket och på våran facebook och hemsida
    1 poäng
  36. Hej! Ja jag har fått svar.
    1 poäng
  37. Jag tänkte att de kan finns frågor och idéer som dyker upp när man kommit hem från stämman.. - En eloge till Mats för en mycket väl genomförd stämma + en minst lika stor eloge för mycket bra ordning på stämmohandlingarna - En väldigt viktig sak som jag tycker den nya styrelsen ska besluta om, är att ge Mats fortsatt tillgång till hela forumet. Det är i mångt och mycket hans skapelse och den kunskap Mats har rent tekniskt är en resurs som måste behållas. Jag tror fler med mig litar hans integritet kring vad som skrivs i låsta forum. - Energiöverenskommelsen som nämndes om hastig
    1 poäng
  38. Från Skellefteå är vi fyra som delar en bil. Den är därmed full. Kristin, Peter, Lasse J och Johan g.
    1 poäng
  39. Jag, Ann-Louise och Rickard kör bil från Rusfors, 3 mil bortanför Lycksele efter E-!2, åker sedan E-12:an, genom Lycksele, fram till avtagsvägen till Vindeln. Har plats för två
    1 poäng
  40. Hej! Som bekant är det svårt att ge ett första intryck när man gett sitt andra. Samma gäller också det här forumet, det går inte att ge sitt första intryck om det när man kommer in den andra gången. Så här kommer intryck från en som tycker att sådana här forum är ytterst viktiga för att skapa dialog och engagemang. Samtidigt som det inte bara är i forum ett folkrörelsearbete kan bedrivas, det måste ske i alla styrelser, arbetsgrupper och bland människor där kontakten inte är enbart elektronisk. Så till intrycken: 1. Ser oerhört proffsigt ut. 2. Jag misstror kraften i sådana här forum, he
    1 poäng
  41. Hej alla Kretsen i Umeå, Nordmaling och Vännäs skulle gärna vilja bjuda in våran generalsekreterare Karin Lexén på vårt årsmöte 2019. Vi tänkte att hon kanske har lättare att komm upp ifall vi är fler kretser som skulle vilja ha henne som föreläsare på våra årsmöten? så att det blir en typ "Norrlandturné" för henne? Jag har skickat en förfrågan till Karin om en förelsäning i Umeå och väntar på svar just nu. Hälsar, Marcus --------------------------------------- Naturskyddsföreningen i Umeå, Nordmaling och Vännäs umea.n
    1 poäng
  42. Hej! Som Sture nämner lämnade jag in ett hos oss i Vilhelmina också. Vi är några stycken här som spånar på att lämna in fler medborgarförslag som en uppföljning eller komplettering till detta. Förslag som riktar sig mot ett specifikt område, t.ex. "Veg. kost som norm i kommunal verksamhet" eller något för att fasa ut engångsartiklar som pappmuggar i den kommunala verksamheten. Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera här om vi lämnar in något eller om vi får respons på detta.
    1 poäng
  43. så bra Michael att du vill ordna en träff i Vännäs! Hör av dig om du behöver hjälp med medlemskontakt eller marknadsföring! Vi i styrelsen har ju svårt att nå ut till medlemmar i Vännäs för att ingen av oss bor där. Vi har dock påbörjat ett samarbete med ett företag som heter "Recycling UF Vännäs". De har fått flyers av oss och de kommer dela ut dem till varje hushåll i Vännäs i samband med tömmning av deras pantlådor.