visar innehåll med det högsta anseende sedan 2019-11-24 på alla områden

1. Illustration: Joel Hultdin Naturskyddsföreningen i Västerbotten har i år inrättat ett nytt miljöpris som under hösten kommer att delas ut till en eller flera personer som gjort en förtjänstfull insats för natur eller miljö i länet. Utmärkelsen har fått namnet ”Guldspoven” och är uppkallad efter Västerbottens landskapsdjur Storspoven. Med detta nya miljöpris vill länsförbundet bidra till att uppmärksamma de många eldsjälar som vi har här i Västerbotten. Lokala miljöhjältar som med sitt driv och engagemang spelar en värdefull roll i det viktiga arbetet att skydda vår natur oc
    2 poäng
  2. Hej! Nu är Umeå med omnejd på gång med att organisera Naturfalken och Natursnok aktiviteter! Snart kommer programmet till augusti-september. Jag är kontaktperson.
    2 poäng
  3. Inbjudan till seminarium 21/4 Klimatpolitiska rådet om regeringens klimathandlingsplan https://fores.se/umea-klimatpolitiska-radet-om-regeringens-klimathandlingsplan/ Välkomna till ett seminarium där Klimatpolitiska rådet presenterar sin bedömning av regeringens klimathandlingsplan. Datum: Tisdag 21 april 2020 Tid: Lunchtid (vi bjuder på lättare lunch) Plats: Umeå Registrering: Anmäl ditt intresse här! I december 2019 presenterade regeringen Sveriges första klimatpolitiska handlingsplan som enligt
    2 poäng
  4. Är du intresserad av skogsfrågor? Tycker du att det är viktigt att skydda våra naturskogar och bevara den biologiska mångfalden? Välkommen till ett möte tillsammans med andra skogsaktiva i Naturskyddsföreningen för att diskutera remissförslaget till den nya regionala skogsstrategin för Västerbottens län. Plats: Kulturhuset Klossen i Umeå Datum: Torsdag 20 februari Tid: Kl. 19.00 Det är Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och Region Västerbotten som i samverkan med andra aktörer arbetat fram förslaget. Mer information om ”Förslag skogsstrategi för Västerbottens län med handlings
    2 poäng
  5. Nu är datum bestämt för 2020 års länsstämma för Naturskyddsföreningen i Västerbotten. Mötet kommer att äga rum Söndag 5 april på Hotell Lappland i Lycksele kl 10.00-16.00. https://www.hotelllappland.se/ Dagen kommer bland annat att bjuda på intressanta föreläsningar kring det högaktuella temat Skogen och klimatet. Kallelse med dagordning och mer information kommer att skickas ut längre fram. Alla gamla och nya medlemmar hälsas varmt välkomna! Med vänliga hälsningar Styrelsen för länsförbundet, Västerbottens Naturskyddsförening kansli.vasterbotten@naturskydd
    2 poäng
  6. Nu kör vi digitalt format på länsstämman – online via Zoom På grund av Corona-situationen och för att begränsa smittspridningen i länet har länsförbundet valt att ställa in det fysiska årsmötet som var planerat i Lycksele den 5 april. Istället genomförs stämman på samma datum helt digitalt via videokonferensverktyget Zoom. Varmt välkommen att delta i detta för oss nya och spännande format! Datum och tid: Söndag 5 april kl 10:30-12:00 Möteslänk för att ansluta till årsmötet Någon anmälan behövs inte (med undantag för utsedda ombud, se nedan), klicka bara på möteslänken
    1 poäng
  7. Zoom har idag uppdaterat sin klient på flera plattformat.Nu fungerar 64 bitars klienten för Debian version 8 och högre (alltså även aktuell version Debian Buster (10)).Nerladdning från https://zoom.us/downloadVersion Version 3.5.392530.0421
    1 poäng
  8. Nu den 24 april skulle Skellefteå genomfört en manifestation på Möjligheternas torg i Skellefteå, men med rådande omständigheter så blir det nog inställt. Covid19 rör om det i samhället och många vill inte ha kontakt över huvud taget. Men hur ska vi hålla kontakten med medlemmar ? Har någon något förslag? Ska vi hitta en plats utomhus ? En bestämd dag och klockslag i förslagsvis ojämna veckor, träffas vi på en plats utomhus. Kan det vara något?
    1 poäng
  9. OBS: DET FYSISKA ÅRSMÖTET/LÄNSSTÄMMAN DEN 5 APRIL 2020 I LYCKSELE ÄR INSTÄLLT PGA CORONA. STÄMMAN KOMMER ISTÄLLET ATT GENOMFÖRAS PÅ DISTANS, VIA DET DIGITALA VIDEOKONFERENSVERKTYGET ZOOM – SE NY INBJUDAN PÅ DENNA SIDA _____________________________________________________________ Varmt välkommen till länsstämman – Länsförbundets årsmöte! Tid: Söndag 5 april kl 10:00 – 16:00 (ankomstfika kl 9:30) Plats: Hotell Lappland i Lycksele Vi bjuder alla på lunch och fika. Anmälan via detta webbformulär senast 30 mars. Tema för eftermiddagens föreläsningar är Skogen och klimatet
    1 poäng
  10. Det händer så mycket att det är svårt att hänga med och rapportera eller ventilera allt. I Skellefteå har vi på begäran från några aktiva bildat en ny arbetsgrupp inom NF, Omställningsgruppen. de kommer snart med en sorts programförklaring. Så har vi sökt två projektbidrag - ett för ett projekt om att utnyttja "2040 - Framtidsfilmen" som finns på SVT Play. Ett annat är tänkt att samverka med ABF om en omställningsvecka i höst.
    1 poäng
  11. Regeringen har tillsatt en skogsutredning som Naturskyddsföreningen deltar i. Utredningen ska lämna förslag på åtgärder för stärkt äganderätt till skog, nya flexibla skydds- och ersättningsformer vid skydd av skogsmark samt hur internationella åtaganden om biologisk mångfald ska kunna förenas med en växande cirkulär bioekonomi. Uppdraget sammanfattas på följande sätt på utredningens webbsida www.skogsutredningen.se Syftet är att värna och stärka den privata äganderätten till skogen genom att stärka rättsäkerheten för markägare och företag, och säkerställa att markägare får ekonomisk komp
    1 poäng
  12. Valberedningen för Naturskyddsföreningen i Västerbottens län söker ett antal personer som är intresserade av att utveckla verksamheten i Sveriges största ideella förening. I Västerbotten har vi ca 4100 medlemmar. Nu söker vi två personer och ett antal ersättare som vi kan föreslå till val till styrelsen vid Länsförbundets stämma den 5 april 2020. Du som har ett stort intresse för natur och miljö och dessutom är intresserad av något av områdena organisationsutveckling, personaladministration, ekonomifrågor och/eller kommunikation är särskilt välkommen att höra av dig till oss i valberedn
    1 poäng
  13. Hej alla skogsintresserade! Skogsstrategin för Västerbottens län är ute på remiss. Kommentera direkt i länken nedan eller här i tråden, då tar vi det vidare! https://www.skogsprogramvasterbotten.se/om-skogsprogrammet/skogsstrategi-vasterbotten/ Du kan även vara med i skogsgruppen i Umeå för att diskutera frågor kring skog. Kontaktpersonen för Naturskyddsföreningens skogsgrupp i Umeå är Isak (isak.vahlstrom@gmail.com). Välkommen!