visar innehåll med det högsta anseende sedan 2020-10-17 på alla områden

1. Utflyktsmålen kan vara fornlämningar, geologiska formationer, naturreservat, vandringsleder eller annat av allmänt intresse. Friluftsaktiviteter kan vara paddelturer, övernattningar utomhus eller vandring. Du som guide väljer själv aktivitet, område och tid. Antalet deltagare begränsas till 6-8 för att vara pandemisäkert. Projektet genomförs sommaren 2021, med möjlig förlängning. Kvalifikationer för uppdraget: • Du har mer än allmän kunskap inom områden (något) som biologi, naturgeografi, arkeologi eller friluftsliv. • Du är 21 år eller mer, samt medlem i Naturskyddsföreningen. • Du kan organisera och leda en gruppexkursion och på ett smittsäkert sätt genomföra arrangemanget. Ersättning: Du får 1000 kr och dina resekostnader ersatta enligt schablon per genomförd exkursion, vid behov också för rekognoseringstur. Den ekonomiska ersättningen erhålls efter redovisning av uppdragets genomförande. Syfte: Att utnyttja det ökade intresset hos allmänheten att besöka lokala utflyktsmål, samt att förhöja upplevelsen och kunskapen hos besökare med hjälp av en Natur-/Kulturguide. Här skickar du in din intresseanmälan OBS Sista anmälningsdag är 27 maj! Är du intresserad eller har frågor? Kontakta regionkansliet: kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se Tel. 076-143 95 44
    2 poäng
  2. Om våra guidade naturupplevelser Deltagande är kostnadsfritt och alla är välkomna. Begränsade platser på grund av rådande restriktioner, 6-8 deltagare per aktivitet, anmälan krävs. Projektet pågår från 15 juni till 15 september. På våra guidade turer kommer du få möjlighet att ta del av spännande kunskap och intressanta fakta samtidigt som du får njuta av en härlig upplevelse i Västerbottens fantastiska natur. För varje aktivitet erbjuds ett eller flera datum. Ytterligare tillfällen kan tillkomma utifrån intresse och efterfrågan. För de aktiviteter som saknar datum tar du kontakt direkt med guiden för att få info. Anmälan sker via aktivitetens eget anmälningsformulär där du fyller i och skickar in dina uppgifter. För några av aktiviteterna tillkommer en kostnad (självkostnadspris) för t.ex. hyra av kajak/kanot, utrustning eller mat. Mer information inför aktiviteten får du av guiden efter att du skickat din anmälan. Här kan du läsa om alla våra aktiviteter och natur/kulturguider Undrar du över något? Ta kontakt direkt med guiden om du har frågor eller vill veta mer om en aktivitet. Välkommen ut i sommar – och God tur!
    1 poäng
  3. MAJ 2021 Nyhetsbrev med klimatsmart info och aktuellt inom länet samt tips om naturupplevelser och aktiviteter från våra lokalföreningar i Västerbotten. Länk för att öppna i webbläsaren: https://mailchi.mp/naturskyddsforeningen/medlemsbrev-fran-vasterbottens-naturskyddsforening-maj-2021 I KORTHET: Nominera din miljöhjälte till Guldspoven 2021 • Årsmöte i Vindeln • Fågeldag i Klimpfjäll • Natursnokarna firar 30 år Läs nyhetsbrevet i din webbläsare Dela Tweet Skicka Medlemsbrev – Maj 2021 NOMINERINGEN ÄR ÖPPEN Miljöpriset Guldspoven 2021 Naturskyddsföreningen i Västerbotten delar ut ett årligt miljöpris till en eller flera individer som gjort en förtjänstfull insats för natur eller miljö i länet. Utmärkelsen med namnet ”Guldspoven” är uppkallad efter Västerbottens landskapsdjur Storspoven. Med miljöpriset vill länsförbundet uppmärksamma de eldsjälar och lokala miljöhjältar som med driv och engagemang spelar en viktig roll i arbetet att skydda vår natur och skapa ett hållbart samhälle och framtid för kommande generationer. Läs mer och skicka in din nominering! Kontakt till regionkansliet Tel. 076-143 95 44, e-post kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se Illustration Storspoven: Joel Hultdin Från våra lokalföreningar Nyheter och aktuellt från kretsarna i Västerbotten. KALLELSE TILL ÅRSMÖTE Vindeln Måndag 24 maj kl 18.30 Plats: Dansbanan uppe på Hembygdsgården. Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Varmt välkomna alla naturentusiaster! Mer information Skicka e-post till kretsstyrelsen FÅGELDAG - SPELANDE DUBBELBECKASIN Vilhelmina Maj/juni Följ med och spana efter spelande dubbel­beckasin i Klimpfjäll och lär dig mer om den. Medtag kikare, fika och kläder efter väder. Mer information Skicka e-post till kretsen Från länsförbundet och riksföreningen Nyheter och aktuellt regionalt och på riksnivå. LÄNSFÖRBUNDET Sök aktivitetsbidrag! Länsförbundet erbjuder alla kretsar i länet att söka ett aktivitetsbidrag på upp till 10 000 kr. Skicka in er ansökan senast den 15:e i månaden. Beslut om bidrag tas löpande vid länsförbundets styrelsemöten. Kontakta kansliet för mer info RIKSFÖRENINGEN Vi firar Natursnokarna Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet fyller 30 år! Fira med "snoktårta" och Utebingo. Vill du få barn att upptäcka naturen? Då kan du utbilda dig till natursnoksledare, just nu erbjuds alla utbildningar digitalt. Läs mer här Webb Facebook Miljöforum Naturkontakt YouTube Adressuppgifter Naturskyddsföreningen Västerbotten Storgatan 55 E Aasele 919 31 Sweden Add us to your address book Vill du ändra inställningarna för utskick från oss? Du kan ändra dina inställningar eller avprenumerera från denna lista. Copyright © 2021 Naturskyddsföreningen Västerbotten, Alla rättigheter reserverade.
    1 poäng
  4. Välkommen till länsstämman – länsförbundets årsmöte! Datum och tid: Tisdag 30 mars kl 18:30-20:30 Drop-in från kl 18.00 för dig som vill testa tekniken med ljud och bild innan mötet kör igång. Här anmäler du dig till årsmötet Några dagar innan mötet kommer du som är anmäld att få en möteslänk skickad till din mail som du använder för att ansluta till årsmötet. Om du är utsedd till ombud av din krets har du rösträtt vid stämman. Då är det viktigt att du på förhand meddelar regionkansliet att du planerar att delta så att du kan bli upptagen i röstlängden. Skicka ett mail till kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se Enligt stadgarna bestäms antal ombud i förhållande till föregående års medlemsantal enligt följande: upp till 1000 medlemmar = 4 ombud, 1001-2000 medlemmar = 5 ombud; 2001 eller fler medlemmar = 6 ombud. Teknisk information Du kan ladda ned Zoom klienten lokalt till din dator. Om du inte vill eller kan göra detta finns det som alternativ att delta i mötet via webbläsaren: På startsidan för mötet (via möteslänken), klicka på download & run Zoom Då dyker följande text upp under download & run Zoom länken: If you cannot download or run the application, join from your browser Klicka på join from your browser Om du redan har Zoom klienten installerad på datorn kommer alternativet att delta via webbläsaren inte att visas. Årsmöteshandlingarna finns tillgängliga för nedladdning på denna sida. Varmt välkommen! Med vänliga hälsningar Styrelsen för Länsförbundet, Västerbottens Naturskyddsförening Tel. 076-143 95 44 kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se
    1 poäng
  5. Illustration: Joel Hultdin Naturskyddsföreningen i Västerbotten har i år inrättat ett nytt miljöpris som under hösten kommer att delas ut till en eller flera personer som gjort en förtjänstfull insats för natur eller miljö i länet. Utmärkelsen har fått namnet ”Guldspoven” och är uppkallad efter Västerbottens landskapsdjur Storspoven. Med detta nya miljöpris vill länsförbundet bidra till att uppmärksamma de många eldsjälar som vi har här i Västerbotten. Lokala miljöhjältar som med sitt driv och engagemang spelar en värdefull roll i det viktiga arbetet att skydda vår natur och skapa ett hållbart samhälle och framtid för kommande generationer. Välkommen att skicka in din nominering, och glöm inte att skriva en riktigt bra motivering till varför du tycker att just denna person förtjänar att motta miljöpriset Guldspoven 2020. Sista datum att skicka in din nominering är den 25 oktober! Vinnaren av Guldspoven 2020 kommer att tillkännages vid en digital prisutdelning lördag 7 november kl 15.00. Alla är välkomna att delta vid det digitala mötet, se mer information på denna sida. Pressmeddelande 2020-11-04: Tre finalister nominerade till Guldspoven 2020 Kontakt E-post: kansli.vasterbotten@naturskyddsforeningen.se Telefon: 076-143 95 44