Peter Lugnegård

Organiserade aktiviteter inom "klimat"

Rekommendera Poster

Det har utvecklats ett antal mer eller mindre rikstäckande initiativ i frågan, t ex Klimatklubben, KlimatSverige, Klimataktion, Klimatnätverket (Naturskyddsföreningen) och Nätverket med NF-folk bland de aktiva. Det är bara det sistnämnda som   "hör till NF Riks". bilden är förvirrande men beror säkert på den allmänna frustrationen över att för lite händer på den nationella scenen. Vi kommer att diskutera läget i Klimat Skellefteå, kretsens arbetsgrupp för klimat. Jag tycker vi bör vara lite försiktiga med att som kollektiv ge oss in i flera initiativ helt enkelt för att det blir mycket surr och lite verkstad. Du har börjat jobba på olika ssätt med lokala frågor.

Dela på andra webbplatser

vi i Skellefteå kommer att  lämna ett medborgarförslag till kommunen om CO2-budget den 30.11. Jag lägger upp t3exten här när den är klar. Vi samarbetar med klimatsverige.se. Arbetet störs just nu av att (V) i Umeå tycks tro att en sån budget redan finns i Ske-å, enligt debattartikel i Norran idag.

Dela på andra webbplatser

Hej Peter! Vi i Lycksele tänker hänga på på fredag och undrar över medborgarförslaget, CO2-budget, som nog skulle var fint att överlämna utanför kommunhuset den dagen. Är det något speciellt att tänka på utifrån Lycksele, en liten kommun?

Dela på andra webbplatser

Hej Annlouise! Jag tycker inte det är nån principskillnad. Vi begär att det ska upprättas en CO2budget (årligen) och den är ju enklare att få till när antalet poster i kommunal verksamhet är färre. Hos oss blir det ett medborgarförslag. jag skickar i mail en info från Riks i frågan. Vi tänker inte säga hur kommunen ska göra det här. Det måste de nog ta hjälp för. deet blir en motsvarighet till ekonomisk redovisning fast i grövre mått. Har ni kontakt med klimatsverige.se? där finns en "mall", ett tillvägagångssätt inkl. ett sätt att komma på kartan över alla som ageerar i frågan i landet. Har skickat ett mail med lite info från Riks.

Vi lämnar in vårt förslag till receptionen i kommunhuset, helt enkelt.

Redigerad av Peter Lugnegård

Dela på andra webbplatser

Så bra att ni är med i Lycksele och Skelefteå. Klimatgruppen i Umeå ska också lämna ett medborgarförslag till Umeå kommun imorgon.

Dela på andra webbplatser

Lämnade in ett medborgarförslag den 30 nov på kommunkontoret i Åsele tillsammans med ordföranden i Sportfiskeklubben.

Jag har haft kontakt med Vilhelmina och Emanuel skulle också lämna ett medborgarförslag

Hej!

Som Sture nämner lämnade jag in ett hos oss i Vilhelmina också. Vi är några stycken här som spånar på att lämna in fler medborgarförslag som en uppföljning eller komplettering till detta. Förslag som riktar sig mot ett specifikt område, t.ex. "Veg. kost som norm i kommunal verksamhet" eller något för att fasa ut engångsartiklar som pappmuggar i den kommunala verksamheten. Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera här om vi lämnar in något eller om vi får respons på detta.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.