Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Ett försök att sortera några tankar kring internetkursen

Jag väljer annonseringen kring studiecirkeln vi ska anordna som en konkret uppgift.

Vad hindrar merparten av våra lokala medlemmar från att genast anmäla sig till cirkeln?

Några tänkbara medvetna  eller omedvetna skäl:

  1. Jag har inte tid.
  2. Vad än jag tänker göra för klimatet så räcker det inte till och då kommer jag att få kritik.
  3. Jag betalar medlemsavgiften och då får det banne mig räcka för min del.
  4. Skulle jag berätta för mina bilåkande och köttätande vänner att jag går cirkeln så skulle de inte gilla det.
  5. Jag vill inte bli påmind om en dyster framtid utan jag vill ha roligt på min fritid..
  6. Jag tänker inte avstå från flygsemestrar. De gör vi ju för att barnen ska få det trevligt och komma bort från vardagens alla krav.

Vad skulle få den som läser om cirkeln lite närmare att anmäla sig?

  1. Cirkeln tar inte mer tid än jag är beredd att "offra".
  2. Det är de enkla och små stegen som vi kommer att diskutera och det är något  eller några av dem som jag kommer att få stöd för att genomföra.
  3. Vad skulle kunna vara en liten sak till för klimatet som jag skulle kunna göra och som inte skulle kosta mig alltför mycket i tid eller pengar?
  4. Varje steg jag tar kan påverka omgivningen positivt  och sprida sig som ringar på vattnet.
  5. Det kan faktiskt vara roligt att bidra till en bra utveckling för världen och som jag önskar även om det sker i mycket små steg.
  6. Kanske går det att vila från vardagens krav utan att påverka klimatet negativt.
  7. Det går att tjäna pengar på att leva klimatsmart.

Får fundera vidare på hur detta ska leda vidare till hur vi konkret utformar inbjudan till studiecirkeln. Hjälp mig!

 

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå hur  Du tänker. Oftast är utrymmet begränsat och då gäller det att väldigt kort få fram vad cirkeln innehåller. Man behöver lära sig att väga varje ord på guldvåg. Och det är klart att det behövs att vi är väldigt tydliga om vad som cirkeln handlar om. Det behöver framgå vad som är innehållet, vilken tid och längd på cirkeln, var den hålls och kontaktperson.

Vi har fått 4 anmälningar i skrivandets stund och det kan åtminstone jag tycka är lite. Men vi var kanske inte tydliga nog? Det här är svårt tycker jag. Man måste kanske lära sig tänka annorlunda.   Kristin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag närmast tänkte på att när jag delade Facebbook-informationen om cirkeln så fick jag varken gilla eller kommentarer. Det hade jag inte heller förväntat mig då jag själv sällan gillar eller kommenterar när vänner delar liknande inlägg. Nu funderar jag över om jag kunde ha gjort på ett annorlunda sätt. Kunde jag ha skrivit till något mer personligt som att jag själv tänker delta i cirkeln eller någonting kort utifrån funderingarna om vad som skulle behövas för att läsarna ska våga fundera över att anmäla sig till cirkeln. Har inte kommit på på något kärnfullt som också blir tillräckligt kort för att det ska bli läst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt vettiga tankar du tar upp om hur man kan tänka om att gå med i en studiecirkel eller ej. Det är däremot svårt som bara den att "koka ner" det till en eller ett par meningar, som Helena menar att man har på sig för att fånga intresset. - Det du tänkte att du kunde ha gjort, tycker jag är bra, skriva kommentarer och att du själv ska gå med. sen har vi ju dåligt med tid (som vanligt!). Vi tog beslut i Klimatgruppen 15.1 och ville ha in anmälningar före 4.2. inlägg för att göra rekryteringen bättre ska helst komma nån av de närmsta dagarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som kommer plötsligt in i den här gruppen:

Vi har en kurs i S kellefteå för att få koll på vad vi kan uträtta i Facebook/Instagram och vi har börjat föra en diskussion om hur vi når ut. Därför skrev Eiler ursprungsraderna. Den här texten tror jag vem som helst i världen kan se. När vi börjar komma in i mer interna tankar föreslår jag vi fortsätter i tråden Forum/Kretsar och länsförbundet/Förtroendevalda i hela länet/Slutet forum/FaceBook i marknadsföring . Den platsen är bara tillgänglig för förtroendevalda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

×

Viktig information

För att använda forumet måste du godkänna våra Användarregler och Integritetspolicy